Presa sub presiune in Ungaria inaintea campaniei electorale
Categoria:
1
Presa sub presiune in Ungaria inaintea campaniei electorale
Mii de unguri au protestat la finele saptamanii trecute impotriva restrangerii discursului public. Guvernul Orban continua sa isi atace criticii, in conditiile in care faza aprinsa a campaniei electorale abia urmeaza. Starea actuala a dezbaterii publice din Ungaria poate fi lesne observata pe un panou afisat intr-un clip video postat pe Facebook de premierul Viktor Orban. Sub titlul Cei mai mari producatori de stiri false, panoul prezinta chipurile a 22 de jurnalisti din presa maghiara. Printre ei se numara si parteneri media ai DW. Listele negre cu persoane sau institutii de presa indezirabile nu sunt o noutate in Ungaria, tara care este guvernata din ce in ce mai autoritar de Orban. Pe lista dusmanilor intocmita de un ziar apropiat guvernului apare inclusiv un autor DW. De remarcat este ca, desi viitoarele alegeri parlamentare sunt programate abia peste o jumatate de an, tonul este din ce in ce mai aspru. Dezbatere publica extrem de aprinsaSaptamana trecuta, sinuciderea sefului politiei din orasul Hodmezővásárhely, din sudul Ungariei, soca publicul maghiar. Omul fusese atacat personal de un ziar local apropiat de Fidesz, dupa ce aprobase o manifestatie critica la adresa guvernului, in cadrul careia s-a ajuns si la apeluri la violenta. Nu este clar in ce masura tragicul deces are legatura cu ostilitatea publica, dar se inscrie in imaginea unei tari in care dezbaterile politice sunt din ce in ce mai aprige. apartamente de vanzare bucuresti 2 camereDe mult timp asistam la o agresivitate crescanda a discursului public. Politica naste din nou si din nou dusmani, dezumanizeaza grupuri intregi de populatie si inunda publicul cu mesaje propagandistice finantate din banii contribuabililor, spune Gábor Polyák, specialist in drept si media la Universitatea Eötvös-Loránd din Budapesta. Agentul neurotoxic al propagandeiCel putin 50. 000 de maghiari au iesit in strada la Budapesta in weekend pentru a protesta impotriva brutalizarii discutiilor publice, dupa cum arata estimarile organizatorilor. Sub sloganul Aer! – Sa aparam spatiile publice libere si dezbaterea publica curata, colectivul teatral Loupe a organizat o manifestatie apartinica. Pe scena au vorbit personalitati din domeniul cultural, precum comedianta Edina Pottyondy, care a avertizat ca guvernul controleaza dezbaterea publica cu agentul neurotoxic al propagandei. Motivul demonstratiei a fost, potrivit cofondatorului Loupe, Tamas Lengyel, omniprezenta afiselor guvernamentale care, de mai bine de zece ani, incita la ura impotriva unor inamici, fie ei refugiatii, presedintele ucrainean Volodimir Zelenski etc. Miliarde din banii contribuabililor sunt cheltuite pentru dezinformare si propaganda, a declarat actorul Lengyel pentru DW. Ne-a venit ideea sa facem ceva impotriva acestor afise. Pana acum, rezultatul activitatilor de protest consta dintr-o petitie cu peste 200. 000 de semnaturi si o initiativa pentru un referendum privind interzicerea mesajelor de ura in spatiul public. Lengyel si colegii sai asteapta acum raspunsul Comisiei Electorale din Ungaria. Cultul personalitatii online si offlineLa doar cativa kilometri distanta de demonstratia organizata de Loupe, premierul Viktor Orban a avertizat inca o data, cu o zi inainte, in cadrul unui eveniment neoficial de campanie electorala, impotriva presupusilor dusmani ai Ungariei. Potrivit premierului, ar exista partide, ONG-uri si institutii media care asteapta doar sa puna in aplicare instructiunile de la Bruxelles. Ele ar fi responsabile, chipurile, de agresiuni si campanii de denigrare impotriva artistilor, presei si partidelor crestine si nationale. Cu acelasi prilej, Orban a facut un selfie cu administratorul unui blog de extrema dreapta, pe care liderul opozitiei Péter Magyar este insultat in mod regulat. Potrivit sondajelor actuale, partidul lui Magyar, Tisza, are sanse mari sa castige alegerile parlamentare din primavara anului 2026. Nu este deci de mirare ca el se afla in vizorul aparatului media al Fidesz. Don VetoDin acest aparat fac parte bloguri si influentatori pro-guvernamentali, la care, de cateva luni, este invitat frecvent chiar si premierul. Un exemplu este canalul de YouTube al rapperului si fanului lui Orban, László Pityinger, numit Dopeman. El il numeste pe seful guvernului populist de dreapta Don Veto – o aluzie la politica de blocaj a Ungariei in Uniunea Europeana si la fictivul cap mafiot Don Vito Corleone. Faptul ca premierul apare acum mai des in persoana este o noutate in aceasta campanie electorala, spune politologul Gábor Polyák. Un studiu realizat de grupul de reflectie Political Capital din Budapesta arata ca, doar pe Facebook, intre ianuarie si august 2025, in Ungaria s-au cheltuit aproximativ 5,6 milioane de euro pentru publicitate politica. Circa 85 din aceasta suma a provenit de la actori apropiati guvernului. Marea putere mediaticaIn asa-numitele mass-media traditionale, suprematia Fidesz este si mai evidenta. Institutia media de stat MTVA, pe care Orban a dresat-o de mult timp, a primit in primele sase luni ale anului fonduri publice in valoare de aproximativ 80 de miliarde de forinti (aproximativ 205 milioane de euro). Numeroase portaluri de stiri private si ziare regionale sunt controlate de companii apropiate de Fidesz, iar cel mai important organism de supraveghere de stat, Consiliul Media, este ticsit de membri ai partidului. Organizatia Reporteri fara Frontiere (RSF) denunta presiunea politica, economica si de reglementare asupra presei libere. In clasamentul libertatii presei realizat de RSF, Ungaria ocupa in prezent locul 68 din 180 de tari. In 2010, cand Orban isi incepea al doilea mandat, dupa patru ani de opozitie, Ungaria ocupa locul 23 pe aceasta lista. Pentru a proteja mai bine mass-media libere in tari precum Ungaria, UE a adoptat recent o noua lege, European Media Freedom Act. Pentru punerea sa in aplicare, Bruxellesul depinde insa de statele membre – iar guvernul maghiar a depus deja o plangere impotriva acesteia la Curtea Europeana de Justitie. Nicio imbunatatire la orizontDat fiind raportul de forte din spatiul mediatic si radicalizarea fronturilor, o relaxare a dezbaterii publice in viitorul apropiat pare improbabila. Specialistul in mass-media Gábor Polyák spune ca responsabilitatea revine in special partidului de guvernamant, care a facut din retorica sa tot mai agresiva o politica in sine: De zece ani traim aici intr-o campanie electorala permanenta. Practic, acest partid nu poate functiona altfel. Polyák anticipeaza o inasprire a starii de spirit in lunile care vor precede alegerile din primavara anului 2026. Va fi o perioada foarte zgomotoasa, agresiva si brutala, spune expertul.
Taguri & Cuvinte Cheie:
Presa sub presiune in Ungaria inaintea campaniei electorale presa presiune ungaria
presa # presiune # ungaria