Orasul care respira greu: calitatea aerului in Bucuresti si solutiile posibile
Categoria:
actual
2
Orasul care respira greu: calitatea aerului in Bucuresti si solutiile posibile
Conform Agentiei Europene de Mediu, Romania inregistreaza anual peste 29. 000 de decese premature din cauza poluarii aerului, dintre care cateva mii se petrec in Bucuresti. Particulele fine (PM2. 5 si PM10), emise in special de traficul rutier si incalzirea rezidentiala, depasesc frecvent limitele OMS. Problema e ca de multe ori nici nu stim exact cat de grava e situatia: mai multe statii oficiale de masurare nu functioneaza sau transmit date cu intermitente. Platformele independente, precum Airly sau aerlive. ro, arata aproape zilnic depasiri in zonele centrale si periferice, dar acestea nu sunt integrate intr-o strategie nationala sau municipala. Lipsa de transparenta si de date coerente lasa loc de negare sau amanare, in timp ce oamenii respira un aer periculos. Bucurestiul are peste 1,4 milioane de masini inmatriculate si alte sute de mii care intra zilnic din Ilfov. Potrivit analizelor de mobilitate, un sofer pierde in medie 150 de ore anual blocat in trafic. Asta inseamna motoare pornite, franari succesive, emisii constante si particule care se acumuleaza in atmosfera. Intersectiile mari devin puncte rosii ale poluarii, unde nivelurile de noxe depasesc pragurile sanatoase de mai multe ori pe zi. Fara o retea coerenta de pasaje, poduri si drumuri care sa fluidizeze circulatia, problema ramane structurala. Anuntul Agentiei Nationale de Mediu dupa incendiul devastator de la depozitele Antrefrig Unele administratii au inteles legatura directa dintre trafic si poluare si au inceput sa intervina cu masuri integrate. In Sectorul 3 de exemplu, strategia a fost gandita pe doua directii mari si aplicata intr-un ritm rar intalnit in Bucuresti: Aceste masuri nu rezolva criza poluarii din Capitala, dar ofera un model de interventie concreta si coerenta, care combina infrastructura rutiera cu infrastructura verde. Spre deosebire, in celelalte sectoare masurile au fost punctuale si fragmentate: un pasaj finalizat cu mari intarzieri in Sectorul 2, un pasaj in Sectorul 4, un drum deschis in Sectorul 6 sau cateva sute de copaci plantati in Sectorul 1, initiative importante, dar insuficiente pentru a produce un impact semnificativ asupra calitatii aerului. Problema Bucurestiului este ca nu exista o strategie unitara la nivel municipal care sa coreleze transportul public, fluidizarea traficului si extinderea spatiilor verzi. In plus, sistemul national de monitorizare a calitatii aerului are gauri mari: statii inchise, lipsa de mentenanta si date comunicate cu intarziere. Bucurestiul are nevoie de o retea functionala de monitorizare, de o strategie integrata pentru reducerea traficului si extinderea zonelor verzi, dar si de investitii in mobilitate alternativa. Fara aceste masuri, Capitala va continua sa figureze printre orasele europene cu cel mai toxic aer, iar episoadele ca incendiul de ieri nu vor fi decat varful vizibil al unui iceberg care ne afecteaza sanatatea in fiecare zi. Fumul de dupa incendiul devastator din Sectorul 2 continua sa afecteze zona. Avertismentul primarului Rares Hopinca
Taguri & Cuvinte Cheie:
Orasul care respira greu: calitatea aerului in Bucuresti si solutiile posibile orasul care respira
orasul # care # respira