New York devine teren de coliziune intre balene cu cocoasa si nave gigantice. Specialistii vorbesc despre o furtuna de evenimente
Categoria:
3
New York devine teren de coliziune intre balene cu cocoasa si nave gigantice. Specialistii vorbesc despre o furtuna de evenimente
Balenele cu cocoasa apar tot mai des in largul Manhattanului, unde gasesc hrana din abundenta, dar risca sa fie lovite de nave uriase care tranziteaza zilnic zona. Specialistii avertizeaza ca New York Bight, areal marin de dimensiunea Elvetiei, a devenit o zona de coliziune intre mamiferele marine si traficul naval intens, de la cargouri si petroliere pana la vase de croaziera si ambarcatiuni de agrement, potrivit The Guardian. br
La inceput de august, pe puntea vasului de croaziera American Princess s-a adunat o multime de turisti, asteptand sa vada balene. Nu au fost dezamagiti: un pui de balena cu cocoasa, identificat local ca NYC0318, a iesit spectaculos la suprafata si a inghitit mii de pesti mici. br
Pentru pasagerii navei de 29 de metri, momentul a fost cu atat mai spectaculos cu cat s-a petrecut la mica distanta de coasta Manhattanului. Printre cei aflati la bord era si Chris St. Lawrence, naturalist si director de comunicare la Gotham Whale, o organizatie de cercetare marina condusa de voluntari. El avertizeaza insa ca atunci cand se hranesc, balenele pot deveni foarte distrase si nu se feresc de barci. br
Cand Gotham Whale a inceput sa monitorizeze balenele cu cocoasa, in 2012, avea in catalog doar cinci exemplare. Astazi, sunt identificate 470, in majoritate tineri atrasi de abundenta hranei din zona New York Bight, un areal marin de dimensiunea Elvetiei, care se intinde din sudul statului New Jersey pana la estul Long Island si spre larg, catre canionul Hudson. Problema este ca aceste locuri de hranire coincid cu rutele navelor comerciale, petroliere, de croaziera sau de pescuit. br
Nu cred ca oamenii isi dau seama ca balenele sunt acolo, iar companiile de transport cu siguranta nu se asteapta sa le vada, spune Danielle Brown, directoare de cercetare la Gotham Whale. br
Lesley Thorne, specialista in stiinte marine la Universitatea Stony Brook din Long Island, atrage atentia asupra unui cumul de factori periculosi: revenirea populatiilor de balene cu cocoasa, schimbarile climatice care modifica distributia hranei si patrunderea balenelor in coridoarele de navigatie. br
Este o furtuna perfecta de evenimente, spune ea. br
De la interzicerea vanatorii comerciale, balenele cu cocoasa au devenit un succes al conservarii, fiind scoase in 2016 de pe lista speciilor protejate in apele din New York. Totusi, acelasi an a marcat si o crestere a cazurilor de esuare si deces al balenelor mari pe coasta estica a SUA. br
In 2017, Administratia Nationala Oceanica si Atmosferica (NOAA) a declarat un Eveniment de mortalitate neobisnuita, care ramane deschis si azi. br
Cercetarile arata ca loviturile provocate de nave sunt principala cauza, urmate de prinderea in plasele de pescuit. In 2024, oamenii de stiinta au identificat chiar si balene-drept nord-atlantice, specie critic periclitata, in apropiere de canionul Hudson. In mai, un vas de croaziera a ajuns intr-un port din New York cu cadavrul unei balene sei prins de prova. br
Comportamentul de hranire la suprafata, in ape putin adanci, face balenele cu cocoasa si mai vulnerabile. Gotham Whale documenteaza tot mai multe cazuri de balene cu cicatrici si rani provocate de elice. Intr-un caz recent, o balena sanatoasa a fost observata intr-o zi, iar cateva zile mai tarziu a fost gasita cu rani proaspete de coliziune. br
Schimbarile climatice, care fac din aceasta zona una dintre regiunile oceanice cu incalzirea cea mai rapida din lume, par sa atraga balenele si mai aproape de coasta. br
Apele mai calde modifica productivitatea oceanului si aduc balenele mai aproape de tarm, ceea ce creste interactiunile cu navele si accidentele, spune Janet Coit, fost administrator adjunct al NOAA pentru pescuit. br
Solutia este cunoscuta: devierea rutelor sau reducerea vitezei navelor, dar dificil de pus in practica. br
Cu trei culoare maritime catre New York, nu exista posibilitatea rerutarii, spune Samantha Rosen, purtatoare de cuvant a departamentului de conservare a mediului din statul New York. br
Studiile arata ca limitarea vitezei la 10 noduri reduce semnificativ riscul si gravitatea coliziunilor. In prezent, restrictia se aplica sezonier, doar din ianuarie pana in mai, si doar pentru nave mai mari de 20 de metri. Totusi, in ianuarie 2025, NOAA a retras o propunere care ar fi extins protectia pe perioade mai lungi, pe suprafete mai mari si ar fi inclus si nave mai mici. br
Masura ar fi redus riscurile si pentru alte specii de balene, dar opozitia din partea operatorilor maritimi si a unor politicieni a blocat-o. Intre timp, reducerile voluntare de viteza, aplicate doar cand sunt semnalate balene, s-au dovedit putin eficiente. br
Aceasta situatie este agravata si de taierile bugetare si de resurse la NOAA, care afecteaza programele de cercetare si protectie a climei. br
Daca oamenii vor sa salveze balenele, vor trebui sa-si schimbe comportamentul, avertizeaza Coit. br
br
Taguri & Cuvinte Cheie:
New York devine teren de coliziune intre balene cu cocoasa si nave gigantice. Specialistii vorbesc despre o furtuna de evenimente york devine teren
new york devine teren de coliziune intre balene cu cocoasa si nave gigantice # specialistii vorbesc despre o furtuna de evenimente