Esec la orizont pentru avionul de vanatoare SCAF, cel mai mare proiect de aparare comun al Europei. Pe ce se cearta Germania, Franta si Spania
Categoria:
actualitate
1
Esec la orizont pentru avionul de vanatoare SCAF, cel mai mare proiect de aparare comun al Europei. Pe ce se cearta Germania, Franta si Spania
Franta a anuntat miercuri ca este pregatita sa dezvolte singura un avion de vanatoare, sugerand posibilul esec al celui mai mare proiect de cooperare in domeniul apararii din Europa, confruntata cu impasul discutiilor cu Germania si Spania privind programul european de avioane de lupta SCAF (Sistemul de lupta aeriana al viitorului), scrie AFP.
Daca chiar nu putem ajunge la un acord privind o reorganizare a programului, Franta va putea construi singura un avion de vanatoare, ceea ce nu inseamna (ca va fi) exclusiv francez, a declarat un oficial francez sub protectia anonimatului, intr-un moment in care Franta asteapta numirea unui nou ministru al apararii.
Franta dispune efectiv, in mod suveran, de toata expertiza, competentele, structura industriala si reteaua europeana pentru a putea dezvolta, produce si apoi intretine aceasta aeronava, a adaugat el, potrivit Agerpres.
Aceste consideratii raspund, conform oficialului citat, nevoii urgente de a respecta calendarul planificat si de a asigura misiunea de descurajare nucleara a Frantei, desfasurata in prezent cu aeronave Rafale.
Aceasta pozitie o reflecta pe cea exprimata marti de producatorul avionului, Dassault Aviation, liderul industrial al proiectului din partea Frantei.
Stim cum sa il facem de la A la Z, a asigurat presedintele si CEO-ul Dassault Aviation, Eric Trappier, care a spus ca, pana acest moment, nu a gasit inca o solutie cu Airbus, compania care reprezinta interesele Berlinului si pe cele ale Madridului.
Germania si Spania sunt in mod special exasperate de pozitia Dassault, care cere o mai mare autonomie in rolul sau de manager de proiect industrial pentru care a fost desemnat de catre cele trei stat state.
Producatorul francez cere in special dreptul de a-si alege subcontractantii, chiar daca aceasta inseamna modificarea volumului de munca de o treime prevazut pentru producatorii fiecarei tari.
Proiectul SCAF, marcat de tensiuni intre Franta, Germania si Spania
Lansat in 2017 de Angela Merkel si Emmanuel Macron ca un exemplu de cooperare in domeniul apararii intre Germania si Franta, tari carora li s-a alaturat Spania, proiectul SCAF isi propune sa inlocuiasca avioanele franceze Rafale si avioanele Eurofighter Typhoon germane si spaniole pana in 2040.
Insa acest program industrial, estimat de experti la aproape 100 de miliarde de euro, este marcat de tensiuni intre producatorii industriali din cele trei tari. Tensiuni exacerbate in contextul in care proiectul urmeaza sa intre intr-o noua faza in 2026, odata cu construirea unui pre-prototip menit sa evalueze tehnologiile selectate si care este programat sa zboare pana in 2029. Acesta necesita o investitie de aproape cinci miliarde de euro.
In timpul unei vizite la Madrid saptamana trecuta, cancelarul german Friedrich Merz a declarat ca Germania si Spania doresc sa incerce sa ajunga la o solutie pana la sfarsitul anului 2025.
O intalnire intre ministrii apararii din cele trei tari este programata sa aiba loc in luna octombrie pentru a face sa avanseze lucrurile.
Impartasim aceeasi opinie: situatia actuala este nesatisfacatoare. Nu avansam cu acest proiect, a declarat cancelarul german alaturi de premierul spaniol, Pedro Sanchez.
In opinia oficialului francez citat de AFP, astazi nimeni nu a reusit sa demonstreze ca organizarea actuala a SCAF permite dezvoltarea aeronavei care sa raspunda nevoilor presante ale Frantei in timp util.
La fel ca Dassault, acest oficial ia in considerare, de asemenea, o cota mai mare de munca pentru Franta pe pilonul avioanelor de lupta, chiar daca aceasta inseamna sa cedeze alte parti ale programului Germaniei si Spaniei, cum ar fi dronele sau cloud-ul de lupta, sistemul informatic care va conecta toate elementele.
In programul SCAF nu exista doar avionul. Exista o cantitate imensa de munca, munca pentru toata lumea, a argumentat oficialul francez, care a sustinut ca trebuie gasite modalitati care sa permita acestui program sa respecte calendarul asa cum a fost el planificat initial.
Daca programul SCAF esueaza, Franta va trebui sa finanteze singura dezvoltarea asa-numitei aeronave de generatia a sasea. Multi observatori se indoiesc ca Franta are mijloacele necesare pentru a face acest lucru, avand in vedere starea precara a finantelor sale publice si faptul ca trebuie, in plus, sa isi finanteze dezvoltarea militara in fata amenintarii reprezentate de Rusia.
CEO-ul Dassault Aviation, Eric Trappier, considera insa ca producerea unui avion de lupta si producerea unei arme tin de vointa politica.
Citeste si
Isterie exagerata. Kremlinul respinge scurt acuzatiile privind incalcarea spatiului aerian al NATO de catre avioanele rusesti de lupta
Lovitura de precizie. Doua rachete balistice Iskander trimise de rusi au facut din nou victime in armata ucraineana, la o baza de antrenament
Ministrul Apararii din Lituania cere ca avioanele spaniole sa treaca de la descurajare la actiune dupa incursiunile dronelor rusesti in spatiul baltic. Reactia Madridului
Taguri & Cuvinte Cheie:
Esec la orizont pentru avionul de vanatoare SCAF, cel mai mare proiect de aparare comun al Europei. Pe ce se cearta Germania, Franta si Spania esec orizont pentru
esec la orizont pentru avionul de vanatoare scaf # cel mai mare proiect de aparare comun al europei # pe ce se cearta germania