Nicusor Dan a prezentat Strategia Nationala de Aparare. Care sunt principalele directii ale documentului
Categoria:
actual
1
Nicusor Dan a prezentat Strategia Nationala de Aparare. Care sunt principalele directii ale documentului
Un element important este ca prezentam aceasta strategie din perspectiva cetateanului, adica nu vrem sa aparam statul si vrem sa aparam cetateanul care traieste, locuieste in acest stat si aici, din nou, intrebarea care se pune este cata incredere are cetateanul in acest instrument, statul, si care este disponibilitatea lui eventuala de a-l apara. Si aici, bineinteles, ca nu stiu daca raspunsul este cel mai fericit si tocmai asta e rostul nostru si parte din aceasta strategie: a corecta decalajul intre un avans al societatii care l-a facut pe multe planuri, inclusiv economic, si o ramanere in urma a administratiei publice fata de asteptarile acestei societati care s-a maturizat in multe aspecte. Strategia introduce un concept, cel de independenta solidara, adica, pe de o parte, actiunile statului roman, ale administratiei, sa fie in sensul apararii si confirmarii unei identitati, unui mod de a fi in lume, si in acest sens, in relatiile sale externe, sa apere interesele Romaniei in mod expres si, pe de alta parte, sa pastreze jumatatea solidara a acestui concept, sa pastreze angajamentele si toate parteneriatele internationale pe care Romania le are. Strategia difera de cele care au fost pana acum prin faptul ca contextul este diferit. Si care este contextul geopolitic diferit fata de perioadele anterioare: in primul rand vedem ca ordinea internationala este pusa in discutie. Razboiul din Ucraina este un exemplu, vedem o crestere a tensiunilor militare peste tot in lume, vedem cumva o tendinta de regrupare a statelor autoritare si vedem o diminuare a capacitatii organismelor internationale de a pastra ordinea internationala bazata pe reguli. Aceasta este partea militara a contextului, strict geopolitica. Vedem apoi o evolutie tehnologica cu crestere exponentiala, inclusiv inteligenta artificiala, deci nu mai suntem intr-un context in care puterea militara si capacitatea de aparare este proportionala cu economia si cu investitiile in aparare. Deci cine nu reuseste sa faca saltul tehnologic pe care altii il fac va fi penalizat mult mai mult decat s-a intamplat pana acum. In acelasi cadru, fenomenul global de digitalizare si interactiunea cu retelele sociale da liber unor actiuni de manipulare si dezinformare, pentru care trebuie sa ai pregatite niste mijloace specifice de aparare. O noutate este, bineinteles, schimbarea raporturilor economice: vedem un protectionism economic, vedem o lupta pe resurse critice si o limitare a accesului la resurse critice, vedem o crestere a actiunilor de sabotaj si de perturbare a infrastructurii critice mai mult decat o vedeam in anii precedenti, vedem radicalizare si o crestere a tendintelor antidemocratice care sunt inclusiv intretinute de actori statali, vedem o crestere a amenintarilor transnationale, transfrontaliere, trafic de droguri, migratie ilegala, si nu in ultimul rand vedem efecte mai puternice ale schimbarilor climatice. Cam acestea sunt elementele de context global care necesita actiuni si elemente de strategie care sa fie diferite de cele cu care eram obisnuiti. Acum, trecand la ce trebuie sa faca Romania, o sa gasiti in textul scris referinte la partea internationala: evident trebuie sa pastram parteneriatele, trebuie sa ne manifestam interesele in cadrul UE, NATO, parteneriatul cu SUA, acestea sunt lucruri care evident raman constante ale politicii noastre. Vreau sa insist pe cateva chestiuni interne. Administratia publica are niste probleme, in primul rand, si cumva asta a fost una din surprinderile mele, ca inclusiv la acest nivel national administratia nu lucreaza cu date. Sunt multe situatii in care deciziile nu sunt bazate pe date. Nu vedem un mare apetit de colaborare intre institutii publice, fiecare isi vede de mica sa politica sectoriala si, din cauza asta, nu avem o viziune integrata si, bineinteles, tot din cauza asta nu avem nicio apetenta a oamenilor din administratie de a inova, de a avea curajul de a propune, ci mai degraba o atitudine defensiva care face ca administratia din Romania cumva sa balteasca intr-o rutina din care nu stie sa iasa. O alta vulnerabilitate, si am insistat ca ea sa fie clar delimitata in Strategia Nationala de Aparare, este coruptia, care pe de o parte slabeste coeziunea sociala: cum spuneam mai devreme, e greu sa vrei sa te identifici sa aperi un stat corupt. Pe de alta parte, are consecintele sale in economie, deci in prosperitatea oamenilor, inclusiv in calitatea administratiei, asta ca vulnerabilitate. Cateva oportunitati pe care as vrea sa le subliniez: in primul rand, pe plan extern, pozitia noastra, care sunt din nou ceva mai putin prezente in spatiul public decat cele la care ne referim de fiecare data. Pozitia geografica a Romaniei ne ofera o oportunitate de a fi un centru de conectivitate pe relatia dintre Europa si Asia, si asta depinde in mare masura de stabilitatea la Marea Neagra. Pentru economia din Romania, asta este o mare oportunitate. De asemenea, cum am mai spus de cateva ori, cresterea cererii globale de echipament militar ofera oportunitate pentru industria noastra, care are traditie, care are inca profesionisti, care are locatii si care, din fericire, in Romania, avem prezente interesante de automotive si companii interesante de tehnologie; partea importanta din problemele pe care le au de rezolvat fiecare dintre aceste industrii sunt comune. Am sa subliniez oportunitatea pentru multe domenii, in special pentru economia noastra a romanilor din diaspora, oameni care au reusit pe o piata mult mai concurentiala, deci care au dobandit niste capacitati pe care, in masura in care se vor intoarce, vom putea sa le folosim, si chiar daca nu se vor intoarce, parteneriate si dezvoltarea de afaceri comune sau investitii in Romania sunt oportunitati pe care Romania poate sa le foloseasca. Din nou, in ceea ce priveste ceea ce este de facut, nu o sa insist foarte mult pe partea externa, o sa spun doar ca diplomatia comerciala este extrem de importanta, este un loc in care trebuie, in mod evident, sa progresam pentru a reusi sa folosim economia noastra privata care se descurca bine, in context. Pe zona economica, evident, si asta este o chestiune care tine strict de securitate nationala, in sensul strict al termenului, oprirea evaziunii fiscale. Din nou, o chestiune care tine de securitate in sensul strict al termenului este energia, si avem o corelatie intre dezvoltarea industriala si pretul energiei, iar pretul energiei depinde de mai multe mecanisme administrative si de capacitatea de a o produce. Si o sa inchei cu administratia si cu fenomenul coruptiei. In ceea ce priveste administratia, trebuie sa inversam ceea ce am spus negativ mai devreme, adica trebuie sa ajungem sa avem o administratie care lucreaza cu date si care are date care sunt aceleasi o saptamana mai tarziu, o administratie care, prin coordonare, sa reuseasca sa integreze eforturile diferitelor sale segmente, si aici rolul presedintelui este important. Iar in ceea ce priveste fenomenul coruptiei am mentionat expres trei lucruri: in primul rand, o abordare integrata, in sensul de colaborare intre toate institutiile care au aceste atributii; in al doilea rand, implicarea serviciilor de informatii in culegerile de date cu privire la acest fenomen si doar atat, am precizat expres fara implicarea in etapa de cercetare penala si in procesul de justitie; si corectarea mecanismelor legislative si administrative care intarzie realizarea actului de justitie in materie de coruptie, pentru ca asta este una dintre principalele probleme pe care le vedem noi si le vad toti romanii: intarzierea de ani in combaterea unor fenomene pe care societatea le vede. Pe procedura, acest document va fi in dezbatere publica, deci astazi se va pune pe site-ul Presedintiei, pe 24 noiembrie va fi o sedinta a CSAT in care o varianta usor imbunatatita a acestui proiect va fi avizata, iar pe 26 noiembrie voi prezenta strategia in plenul Parlamentului. Aceasta este o strategie, ea va fi urmata de un plan de implementare, asa spune legea, asa o sa facem, care nu va avea un caracter public, dar in care toate atributiile institutiilor, termenele de realizare vor fi prevazute. Acest plan de aparare va fi aprobat de CSAT si planul de implementare va avea niste rapoarte de progres pe care le vom discuta de asemenea in CSAT si parti din ele la Comisia de Aparare din Parlament. Inca doua chestiuni care tin de zona de aparare si securitate: maine, la Cincu, se incheie un exercitiu militar extrem de important pentru Romania. Peste 5. 000 de soldati din foarte multe tari partenere participa la acest exercitiu. Maine este ultima zi cu prezenta foarte multor ambasadori ai tarilor partenere la NATO, o dovada in plus ca Romania este intr-un sistem de securitate care o apara. Si ultima chestiune: exista o ingrijorare in randul cadrelor militare si a oamenilor din Ministerul de Interne si Servicii ca ceea ce s-a intamplat cu pensiile magistratilor se va intampla si in aceste zone. Da, este o discutie care va incepe la un moment dat, insa ce vreau sa transmit este ca, asa cum pentru magistrati este expres ca cei care indeplinesc conditiile de pensionare in momentul noii legi vor beneficia de aceste conditii de pensionare mai departe, adica in momentul in care se vor pensiona, daca aleg sa ramana in sistem, vor beneficia de conditiile de la momentul acesta si nu de la momentul viitor in care se vor pensiona, exista acord politic pe toate palierele pentru ca acelasi lucru sa se intample in sistemele de aparare interne, servicii, adica nu este un motiv ca oamenii sa se pensioneze. Pentru ca, din pacate, din cauza incertitudinii – vorbesc acum doar de zona de magistrati – din cauza incertitudinii pe ce urma sa fie in sistemul de justitie, multa lume s-a pensionat de frica ca mai tarziu nu va avea aceleasi conditii de pensionare. Deci vreau sa fac anuntul asta foarte clar, pentru ca oamenii sa aiba o previzibilitate asupra a ceea ce se va intampla cu viitorul lor profesional, a spus Nicusor Dan. Onestul Nicusor Dan nu va primi o parte din banii din campanie de la AEP deoarece unii donatori nu pot fi indentificati
Taguri & Cuvinte Cheie:
Nicusor Dan a prezentat Strategia Nationala de Aparare. Care sunt principalele directii ale documentului nicusor prezentat strategia
nicusor dan a prezentat strategia nationala de aparare # care sunt principalele directii ale documentului