Mintile diabolice din spatele Marelui Jaf: cine a orchestrat cel mai faimos furt din istorie
Categoria:
3
Mintile diabolice din spatele Marelui Jaf: cine a orchestrat cel mai faimos furt din istorie
Paisprezece ani mai tarziu, cativa dintre condamnati au vorbit cu BBC.
Pe 16 aprilie 1964, Robert Welch a fost unul dintre cei 12 barbati gasiti vinovati de un jaf notoriu la Aylesbury Crown Court. Paisprezece ani mai tarziu, in 1978, el a participat la documentarul si programul de actualitati al BBC, Man Alive, si si-a amintit ca a vazut cum demnitarii locali se inghesuiau sa ocupe pozitii in sala de judecata pentru a auzi sentinta. Asta venisera cu totii sa vada. Punctul culminant al piesei, drama, a spus Welch. Si decorul medieval in care am fost condamnati, stiti, a fost putin infricosator.
Welch si colegii sai condamnati au parcurs un drum lung de cand au comis unul dintre cele mai indraznete si profitabile furturi pe care le-a vazut vreodata Marea Britanie: Marele Jaf al Trenurilor.
Welch si coinculpatii sai faceau parte dintr-o banda care a jefuit un tren de noapte Royal Mail care calatorea de la Glasgow la Londra. Hotii au furat 2,6 milioane de lire sterline in bancnote folosite, o captura record la acea vreme si echivalentul a peste 50 de milioane de lire sterline (65,8 milioane de dolari) in prezent. La momentul procesului lui Welch, politia era inca in cautarea a trei dintre persoanele pe care le suspecta ca ar fi fost implicate in infractiune.
Pentru a executa acest jaf atent orchestrat, 15 membri a doua dintre cele mai mari bande criminale din Londra au lucrat impreuna, fiecare avand un rol anume in complot. Erau considerati elita lumii criminale, a declarat Reginald Abbiss, care a acoperit crima pentru BBC in calitate de tanar reporter, pentru podcastul Witness History in 2023. Trebuia sa ai un anumit talent si indrazneala, anumite abilitati pentru a putea realiza un jaf de o asemenea amploare, iar ei s-au reunit pentru ca aveau nevoie de o multitudine de talente.
Jaful indraznet a avut loc putin dupa ora 03:00 pe 8 august 1963. Primul pas pe care l-au facut infractorii a fost sa taie liniile telefonice pentru a impiedica declansarea unei alarme. Apoi au aranjat ca semnalele trenului sa ramana rosii. Au pus o manusa peste semaforul verde, au conectat o baterie ieftina la semaforul rosu si, bineinteles, asta insemna ca mecanicul trebuia sa incetineasca, a declarat Abbiss.
Unul dintre hoti l-a lovit in cap cu un cos. A curs mult sange si a cazut - Richard Abbiss
Vazand lumina rosie, mecanicul trenului, Jack Mills, a oprit motorul, iar copilotul sau, David Whitby, a coborat sa foloseasca telefonul de pe sine pentru a afla care era problema. In acel moment, Whitby a descoperit ca linia fusese intrerupta si a fost atacat de barbati mascati care purtau costume de cazan. Intre timp, un hot mascat a intrat in cabina trenului pentru a-l imobiliza pe mecanic. Cand Mills a incercat sa opuna rezistenta, un alt membru al bandei l-a lovit in cap, lasandu-l semi-constient.
Singura problema, daca vreti, a fost faptul ca mecanicul de tren. . . a incercat sa opuna rezistenta, a declarat Abbiss. Unul dintre talhari l-a lovit in cap cu o crosa. A curs mult sange si a cazut.
Banda fusese informata din interior ca banii si pachetele de mare valoare se aflau in primele doua vagoane ale trenului. Si pentru ca era un weekend de sarbatoare bancara, acesta ar fi transportat mai multi bani decat de obicei.
In ciuda naturii meticuloase a jafului, in decurs de un an, majoritatea membrilor bandei au fost arestati si au fost judecati
Desi la bord nu se aflau politisti, erau mai mult de 70 de angajati ai oficiilor postale, majoritatea in vagoanele din spate, unde erau ocupati cu sortarea scrisorilor. Infractorii care se familiarizasera deja cu functionarea si configuratia trenului au decuplat rapid cele doua vagoane incarcate cu bani. Planul era sa le desprinda si sa le conduca departe de terasamentul abrupt, la un punct de intalnire prestabilit, unde ar fi fost mai usor sa descarce sacii cu bani.
A fost atunci cand s-au lovit de o problema. Aveau un mecanic care sa conduca trenul, dar acesta nu reusea sa porneasca trenul si au fost nevoiti sa il scoata pe mecanicul initial, Jack Mills, de la etaj, sa il ameninte si sa ii spuna: Condu trenul, a spus Abbiss. A reusit sa duca trenul o mila mai sus pe linie, acolo unde asteptau cei mai multi dintre membrii bandei, lasand celelalte opt sau noua vagoane cu sortatorii care sortau fericiti, fara sa stie ca partea principala a trenului plecase inainte.
Lui Mills, care inca sangera abundent, i s-a spus sa opreasca cele doua vagoane din fata la Bridego Bridge. Acolo, restul bandei a patruns in vagoane, dominand personalul oficiului postal care lucra in ele si fortandu-l sa se intinda cu fata in jos pe podea. De asemenea, i-au adus pe Mills si Whitby, care au fost incatusati impreuna.
Banda decisese sa isi acorde doar 15 minute pentru a descarca prada si apoi sa lase banii ramasi. Ei au format un lant uman si au scos rapid 120 de saci care contineau doua tone si jumatate de bani in Land Rover-uri parcate. Dupa un sfert de ora, echipajul a anuntat ca este timpul si a ordonat personalului ingrozit al oficiului postal sa ramana nemiscat si sa nu incerce sa contacteze politia timp de 30 de minute. Apoi hotii au plecat in noapte.
Indrazneala furtului si suma enorma de bani implicata au captat imaginatia publicului britanic. In saptamanile care au urmat, tara a fost cuprinsa de titluri senzationale care prezentau in detaliu vanatoarea politiei pentru gasirea autorilor. Dar, in ciuda planificarii meticuloase a jafului si a executarii sale abile, in decurs de un an, majoritatea membrilor bandei criminale au fost arestati si au fost judecati.
Ei bine, la prima vedere, a fost o treaba foarte bine planificata, a declarat in 1964 pentru BBC News fostul detectiv Malcolm Fewtrell, care a condus investigatiile privind jaful. Dar, in cele din urma, a fost un dezastru. Este evident ca nu au fost atat de destepti pe cat credeau ca sunt.
Judecatorul de la procesul lor nu a privit actiunile talharilor in modul romantic in care parea sa o faca o parte a publicului, spunand ca ar fi pozitiv malefic daca le-ar arata celor condamnati vreo aparenta de clementa.
Imi amintesc ca o unda de soc a strabatut sala de judecata atunci cand judecatorul, un barbat pe nume Lord Justice Edmund Davies, a dat 307 ani in decurs de o jumatate de ora, a declarat Abbiss pentru BBC Witness History in 2023. La acea vreme, pedepsele primite pentru jaf au fost unele dintre cele mai dure din istoria penala britanica, mai ales ca nimeni nu a fost ucis si nu au fost folosite arme de foc.
Eram pur si simplu amortit, nu ma puteam gandi la nimic altceva decat la 30 de ani. Cand vom iesi? Nu vom iesi niciodata, a declarat unul dintre hoti, Tommy Wisbey, pentru Man Alive in 1978.
Nu cred ca te loveste cu adevarat decat dupa cateva zile si iti dai seama ce ai patit, a declarat pentru BBC un alt membru al bandei, Gordon Goody. Vreau sa spun ca a fost un pic de gluma jos, clowning in jurul valorii de si tot acest gen de lucruri. Dar in adancul sufletului, cred ca erai bolnav.
Motivul dat de judecator pentru severitatea pedepselor cu inchisoarea a fost agresiunea asupra lui Mills. Oricine l-a vazut pe mecanicul de locomotiva cu nervii zdrobiti nu se poate indoi de efectul terifiant asupra cetatenilor care respecta legea al unui atac concertat al unor hoti inarmati, a declarat judecatorul Davies la proces. Mills nu a mai lucrat niciodata si a murit in 1970 de leucemie. Copilotul sau, Whitby, a murit in urma unui atac de cord in anul urmator, la varsta de 34 de ani.
Dar a existat si sentimentul, cel putin printre hotii insisi, ca au fost pedepsiti in mod disproportionat, deoarece jaful a facut de ras sistemul britanic. Unul dintre ei, Roy James, a declarat pentru BBC in 1978: In acel moment, toata rusinea care m-a insotit pe tot parcursul procesului a fost inlaturata, deoarece am simtit ca domnul Edmund Davies si-a folosit atunci pozitia de judecator la Inalta Curte, a folosit sprijinul statului pentru razbunare. S-a pus pe picior de egalitate cu mine si cu tot ceea ce spunea el ca sunt.
A existat sentimentul ca judecatorul Davies a fost deosebit de dur din doua motive, a declarat Abbiss. Unul a fost violenta manifestata impotriva mecanicului de tren, iar celalalt a fost ca establishmentul, guvernul, Posta si British Rail, modul in care au fost intr-un fel prinsi cu pantalonii in vine. Acest lucru a aratat ca institutia este, probabil, o persoana care nu-si vede de treaba.
Notorietatea infractorilor a crescut dupa condamnarea lor, cand doi dintre membrii bandei au evadat dramatic din inchisoare. Charles Wilson, care fusese trezorierul grupului, a evadat din inchisoare la doar patru luni dupa proces. A fost recapturat in Canada dupa patru ani de fuga si a executat alti 10 ani dupa gratii. Ronnie Biggs a evadat din inchisoarea Wandsworth din Londra, la 15 luni dupa condamnarea sa, folosind o scara de franghie improvizata. A suferit operatii estetice si a locuit uneori in Spania, Australia si Brazilia, evitand arestarea timp de aproape 40 de ani. In 2001, s-a intors voluntar in Regatul Unit pentru tratament medical si si-a ispasit restul pedepsei cu inchisoarea.
In cele din urma, legea ii va ajunge din urma si pe cei trei membri ai bandei care nu au fost judecati in acea zi. Bruce Reynolds, considerat creierul jafului, a fugit timp de cinci ani pana cand a fost arestat la intoarcerea in Anglia. A fost condamnat la 25 de ani de inchisoare, dar a ajuns sa ispaseasca doar 10 ani. Fiul sau, Nick, care si-a petrecut primii ani de viata fugind impreuna cu tatal sau in Mexic si Canada, va avea mai tarziu propria sa legatura cu stilul de viata al haiducilor, cand melodia Woke Up This Morning a trupei sale, Alabama 3, a devenit tema de deschidere a serialului TV The Sopranos.
Ronald Buster Edwards, care a fost interpretat ulterior de cantaretul Genesis Phil Collins intr-un film din 1988, Buster, a fugit in Mexic in urma jafului. S-a predat in 1966 si a fost eliberat dupa ce a executat noua ani de inchisoare. James White, care a actionat ca intendent pentru jaf, a fost prins in Kent si trimis la inchisoare dupa trei ani de fuga. A fost eliberat in 1975.
In ciuda perioadei lungi de inchisoare, toti barbatii condamnati pentru Marele Jaf al Trenului au sfarsit prin a fi eliberati mai devreme. Niciunul dintre ei nu a executat mai mult de 13 ani pentru aceasta infractiune, desi multi dintre ei s-au intors la inchisoare pentru alte infractiuni in anii care au urmat.
In ceea ce priveste prada uriasa furata in timpul jafului, in ciuda faptului ca, in 1964, politia a oferit o recompensa de 10procente pentru informatiile care i-ar fi condus la aceasta, majoritatea banilor nu au fost niciodata recuperati.
Taguri & Cuvinte Cheie:
Mintile diabolice din spatele Marelui Jaf: cine a orchestrat cel mai faimos furt din istorie mintile diabolice spatele
mintile # diabolice # spatele