CCR a amanat sesizarea presedintelui Nicusor Dan referitoare la legea regimului cultelor
Categoria:
1
CCR a amanat sesizarea presedintelui Nicusor Dan referitoare la legea regimului cultelor
Curtea Constitutionala a Romaniei, a amanat iar, pentru data de 25 noiembrie, sesizarea presedintelui Nicusor Dan in legatura cu modificarile aduse legii privind libertatea religioasa si regimul cultelor. br
CCR a amanat aceasta obiectie de neconstitutionalitate si in sedinta din 20 octombrie. br
La jumatatea lunii iulie, seful statului a sesizat Curtea Constitutionala in legatura cu o lege care modifica si completeaza Legea nr. 4892006 privind libertatea religioasa si regimul general al cultelor, prin care se sanctioneaza, la fel ca si in cazul preotilor, exercitarea fara drept a profesiei de nbsp;rabin, imam sau alte functii clericale ori monahale, asimilate cu acestea, la solicitarea cultelornbsp;. br
Textul sesizarii a fost publicat pe site-ul Senatului. Legea reclamata la CCR a fost initiata de deputatul Silviu Vexler, presedintele Federatiei Comunitatilor Evreiesti din Romania, cel care a initiat si proiectul de lege de combatere a antisemitismului si de interzicere a organizatiilor legionare, proiect atacat fara succes de presedintele Nicusor Dan la CCR. br
Citeste si: Curtea Constitutionala a amanat din nou decizia pe legea referitoare la plata pensiilor privatebr
Parlamentul i-a transmis pe 28 iunie presedintelui, in vederea promulgarii, Legea pentru modificarea si completarea Legii nr. 4892006 privind libertatea religioasa si regimul general al cultelor. br
Actul normativ introduce urmatoarele modificari in Legea 4892006:br
In opinia presedintelui, prin modalitatea de adoptare si prin continutul sau normativ, modificarea legislativa a fost adoptata cu incalcarea unor norme si principii constitutionale, respectiv art. 1 alin. (5), art. 76 alin. (1) coroborat cu art. 73 alin. (3) lit. h), respectiv art. 29 si art. 30 din Constitutie. br
De asemenea, legea incalca art. 147 alin. (4) din Constitutie si art. 7 din Conventia Europeana a Drepturilor Omului, prin stabilirea continutului constitutiv al unei infractiuni prin acte infralegale. br
Legea in discutie extinde sfera subiectului activ al infractiunii, fiind incluse si categoriile rabin sau imam, dar si sintagma altor functii, clericale sau monahale, asimilate cu acestea la solicitarea cultelor de catre Secretariatul de Stat pentru Cult. br
Astfel, se creeaza posibilitatea Secretariatului de Stat pentru Culte sa stabileasca, la cererea cultelor, alte functii clericale sau monahale asimilate celor de preot, rabin sau imam. In consecinta, stabilirea continutului constitutiv al infractiunii de exercitare fara drept a unei profesii sau activitati, in acest domeniu, al exercitarii libertatii religioase, nu este realizata exclusiv prin lege, ci poate fi realizata inclusiv prin acte infralegale, acte administrative ale Secretariatului de Stat pentru Culte. br
In egala masura, folosirea unei sintagme vagi, definita prin acte administrative ulterioare incalca si standardele de calitate a legii, potrivit art. 1 alin. (5) din Constitutie. Art. 36 alin. (1) din Legea nr. 242000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative impune conditia ca legea sa fie clara, de natura sa excluda orice echivoc, criteriu pe care apreciem ca prevederea din legea supusa controlului de constitutionalitate nu il indeplineste, mai spune Nicusor Dan, in sesizare. br
In masura admiterii criticilor formulate anterior cu privire la sintagma «altor functii, clericale ori monahale, asimilate cu acestea la solicitarea cultelor de catre Secretariatul pentru Culte», utilizata in formularea art. unic pct. 1 din legea supusa controlului de constitutionalitate, aceste prevederi raman neconstitutionale, deoarece enumera expres numai preotul, rabinul si imamul printre functiile clericale sau monahale a caror exercitare fara drept constituie infractiune, fara a tine cont de faptul ca exista si alte titulaturi specifice celorlalte culte religioase recunoscute de lege (in numar total de 18), care sunt asociate unor functii clericale si monahale propriinbsp;, indica seful statului. br
Concret, altor culte religioase recunoscute prin lege le sunt specifice alte titulaturi, cum ar fi: muftiu (in cazul Cultului musulman), slujitor duhovnicescpastor (in cazul Uniunii Bisericilor Crestine Baptiste din Romania), batran (in cazul Organizatiei Religioase Martorii lui lehova). br
Toate aceste titulaturi trebuie luate in considerare de legiuitor in cuprinsul art. 23 alin. (4) din Legea 4892006, deoarece, dupa cum a retinut si Curtea Constitutionala, indiferent de denumirea acordata personalului propriu de fiecare cult, valoarea sociala ocrotita prin incriminarea faptei de exercitare fara drept a unei profesii sau activitati este aceeasi, mai arata sesizarea. br
De asemenea, critici neconstitutionalitate pot sa fie formulate si din perspectiva faptului ca textul incrimineaza nbsp;exercitarea fara drept a atributiilornbsp; specifice mai multor functii clericale sau monahale, legiuitorul ignorand ca, de cele mai multe ori, aceste atributii nu sunt stabilite prin lege, ca act normativ de reglementare primara, ci prin statutele si codurile canonice ale cultelor, recunoscute prin hotarare adoptata de Guvern, la propunerea Secretariatului de Stat pentru Culte. br
O alta critica a presedintelui se refera la incalcarea art. 1 alin. (5), art. 29 si art. 30 din Constitutie prin stabilirea unui drept exclusiv al cultelor asupra modalitatilor religioase de cinstire a anumitor persoane, fapt ce incalca libertatea religioasa, dar si exercitiul libertatii de exprimare. br
br
Taguri & Cuvinte Cheie:
CCR a amanat sesizarea presedintelui Nicusor Dan referitoare la legea regimului cultelor amanat sesizarea presedintelui
amanat # sesizarea # presedintelui