Calitatea leadership-ului politic in raport cu interesele de partid: Oamenii au votat ‘raul mai mic’, alternativa fiind privita drept mai daunatoare ANALIZA
Categoria:
1
Calitatea leadership-ului politic in raport cu interesele de partid: Oamenii au votat ‘raul mai mic’, alternativa fiind privita drept mai daunatoare ANALIZA
Romania traverseaza o perioada de tensiune politica si economica semnificativa, in care calitatea leadership-ului politic este pusa la incercare de provocari structurale persistente, de la coruptie si infrastructura insuficient dezvoltata, pana la deficiente consistente in educatie si sanatate. Cei mai vizibili lideri actuali, presedintele Nicusor Dan si prim-ministrul Ilie Bolojan, s-au concentrat, in primele luni ale mandatului, pe doua prioritati fundamentale: restabilirea increderii publice si incercarea de reforme pentru reducerea deficitului bugetar, in contextul in care societatea ramane profund polarizata, iar partidele traditionale au pierdut o parte semnificativa din autoritatea morala si politica. Aceasta alegere, spun observatorii politicii de la noi, reflecta constientizarea faptului ca, fara stabilitate fiscala si credibilitate in fata cetatenilor si a partenerilor externi, orice initiativa de reforma risca sa ramana teoretica sau superficial implementata. In paralel, actiunile guvernamentale sunt indreptate, cel putin in teorie, spre a eficientiza resursele publice si a initia un proces necesar de reforma institutionala. Totusi, masurile se desfasoara intr-un context complicat de interese partinice puternice avand in vedere ca principalele partide de la guvernare tempereaza unele masuri pentru a-si proteja influenta in deciziile administrative si controlul asupra entitatilor publice. Rezultatul este un leadership politic format din cativa oameni cu vointa si competenta tehnica, dar limitat de constrangeri institutionale si presiuni politice, ceea ce reduce vizibilitatea impactului masurilor in viata de zi cu zi a cetatenilor. Eficienta guvernamentala in domeniile structurale este astfel variabila dupa trei luni in fruntea statului. Deciziile sunt percepute de societate ca insuficiente sau lente, iar succesul real depinde de capacitatea liderilor de a transforma masurile fiscale in beneficii vizibile pentru cetateni, de a consolida increderea publica si de a mentine un ritm echilibrat al masurilor daunatoare. Toamna nu e facuta sa fii singur. Descopera cine te asteapta pe Sentimente. roPolitologul Dan Draghia, lector asociat la Universitatea din Bucuresti, a vorbit, intr-o analiza pentru Ziare. com, despre calitatea leadership-ului politic actual din Romania, in contextul provocarilor structurale precum coruptia, infrastructura, educatia si sanatatea. Acesta remarca faptul ca Romania se confrunta cu probleme supra-structurale care cer solutii prioritare: scaderea increderii publice si deficitul bugetar. Analistul politic a explicat de ce restul provocarilor politice si sociale decurg, in opinia sa, din aceste doua dezechilibre. Problemele supra-structurale graveIntrebat cum evalueaza calitatea actuala a leadership-ului politic din Romania in raport cu provocarile structurale (coruptie, infrastructura, educatie, sanatate) si in ce masura politicienii de la guvernare reusesc sa raspunda nevoilor societatii versus intereselor de partid, politologul spune ca leadership-ul actual - raul mai mic, asa cum e perceput de alegatori - reflecta decizia publica, alte variante de vot nefiind o optiune viabila. Din pacate, Romania de azi are niste probleme supra-structurale mai grave de rezolvat: increderea publica si deficitul bugetar. Iar la dispozitie avem o societate polarizata, partide traditionale slabite si un val de suparare identitara. Politic vorbind, leadership-ul este cel votat de oameni, ‘raul mai mic’ cum se spune, alternativa fiind privita drept mai daunatoare. Din ce vad eu, atat presedintele Nicusor Dan, cat si prim-ministrul Ilie Bolojan abordeaza cu prioritate increderea si deficitul. Restul provocarilor mentionate de dvs. decurg din acestea. Cu un buget in suferinta si fara incredere, actiunile mai indraznete din ultimele luni la adresa coruptiei pot ajuta infrastructura, educatia si sanatatea prin eficientizarea resurselor. Se putea face mai mult si in aceste domenii, mai ales in educatie, esentiala in aceste vremuri tulburi, dar guvernul a decis ca prioritar este deficitul bugetar, a spus Dan Draghia in analiza sa pentru Ziare. com. Partidele care tempereaza actiunile guvernuluiPolitologul mentioneaza interesele de partid, care limiteaza actiunile guvernului de reforma. Dan Draghia a indicat si opozitia suveranista, pe care o considera, de asemenea, neconsecventa. Aici intervin insa interesele de partid, care, in esenta, sunt legate de pastrarea ponderii la decizie a PSD, UDMR si a unei parti din PNL si tempereaza multe din actiunile guvernului de reforma in domeniile mai sus mentionate. Iar aceste interese intra in conflict cu dorinta de schimbare a majoritatii romanilor, exprimata la vot. Dar nici opozitia asa-zis ‘suveranista’ nu pare mai consecventa in acest sens, avand dese momente de blocare a unor initiative reformiste cerute de societate, cum sunt veniturile speciale sau reorganizarea unor entitati publice privilegiate, a opinat Dan Draghia pentru Ziare. com.
Taguri & Cuvinte Cheie:
Calitatea leadership-ului politic in raport cu interesele de partid: Oamenii au votat ‘raul mai mic’, alternativa fiind privita drept mai daunatoare ANALIZA calitatea leadership-ului politic
calitatea leadership-ului politic in raport cu interesele de partid # oamenii au votat ‘raul mai mic’ # alternativa fiind privita drept mai daunatoare analiza